Travis Picking – първи стъпки

Posted: януари 15, 2013 in Уроци

Thumb Picking модела, или Travis Picking както често се нарича след утвърждаването му от китариста Мърл Травис, по същество представлява свирене на устойчив, стабилен бас патерн (модел) с палеца и запълване със синкопиран ритъм с пръстите. Този начин на свирене пасва идеално за фолк и рагтайм, както и за блуз, джаз и други стилове.

Каква е основата?

Основата на Травис патерна (модела)е устойчив бас с палеца  срещу синкопирани фигури с пръстите.  Терминът „синкопиран” се отнася до ритъма, който е „off beat” по отношение на основната пулсация. В този случай травис патерна (модела)не е синкопиран, но когато го разделите на два елемента, първата част (свирена с палеца) е на “on beat” (силно време), а втора част (свирена с пръстите) се вмъква между ударите и от тук и терминът „синкопиран”. Важно е да се разбере обаче, че когато двата елемента (палеца и пръстите) свирят заедно, това не произвежда разклатен ритъм, а добър  „groove” и стабилно пулсиращ ритъм.

Научете този патерн, направете си собстени вариации и ще видите как добре ще тръгне. И помнете, нека палеца ви бъде пазител на ритъма!

1. Първо първите неща

Направете така, че баса да върви стабилно. Travis picking патерна зависи от това как палеца създава устойчив пулс чрез ритмични удари надолу. Този пример използва ре мажорен акорд. В баса се редуват четвърта и трета струна. Упражнявайте баса самостоятелно отново и отново. Нотите показват знака за повторение. Трябва да упражнявате пасажите между знаците много пъти. Аудио файловете на свирят тези повторения.

2. След това добавете „pinch”

Първия пръст (или средния) свири в първото време заедно с палеца. Високия тон често се нарича „pinch”.

*”Pinch” – щипване, щипвам, шипкаtravis1

3. Нямате търпение да синкопирате

Следващия елемент е се добави синкопиран ритъм с първия пръст. Високите тонове  се вместват между устойчивата пулсация на баса и се свирят обикновено с първи пръст. В нотите ще видите две осмини ноти във второто време. Палеца свири първата осмина, а първия пръст втората. Въпреки, че първата нота е изписана и като част от високия глас, тя се свири от палеца.

4. Отново синкопиране

Добавете удар със втори пръст в края на третото време. Самият Травис обикновено свири и всички синкопи с първи пръст, но може да използвате и втори. Това е един завършен Травис патерн, може би най-семплия (основния).  Може да оставите нещата до тук, но можете и да добавите малко вариации.travis2

5. Още един синкоп

Последния елемент, който може да добавите, е синкоп с първи пръст в края на четвърто време.

travis3

 

 

Травис „in the Wind” пръстовка Последната пръстовка в модел 5 може да се използва с много песни,  чиито последни три думи са „in the wind”, например Dust in the Wind на Канзас, Blowin’ in the Wind на Боб Дилън, Dogs Break in the Wind etc.

Може да отнеме месеци да се почуствате сигурни и уверени с това темпо. Имайте търпение, използвайте метроном в темпо, което ви е удобно и свирете модела 5 минути без прекъсване. След това покачвайте темпото всеки ден по малко. След няколко седмици (може би не мислите, че това може да е толкова лесно) пръстите ви ще започнат да се движат по начин, който в началото може да ви се е виждал невъзможен. Не спирайте до тук. Ако ви доскучее звука на акорда ре мажор, пробвайте други.  За всеки акорд свирете първо с палеца струната, на която е основната нота на акорда. Например до мажор палеца свири първо пета струна (където на трето прагче е тонът до). След това палеца може да редува ударите между пета и четвърта струна.
Ключът към усвояванането на Travis Picking е в точното изсвирване докато се упражнявате. Не се опитвайте да свирите бързо твърде скоро. Системната работа ще ви подготви за бързите темпа и ще се чувствате сигурни, вместо да се въртите около верните тонове и точното темпо.

travis3

 

Solo Finger Pickingот  Jerry Snyder е добра книга за начало ако искате да продължите да изучавате тези пръстовки.

След като съберете опит в този стил може би ще искате да опитате някои по-сложни пръстовки на тези модели. На мен ми харесва да свиря от  Guitar FingerPicking Styles“ на Happy Traum (съдържат някои блуз и рагтайм пиеси използващи Travis Picking  за стила thumpin’ bass) и Classic Ragtime Guitar Solosby Stefan Grossman (колекция от няколко рагтайм пиеси от различни композитори и различни аранжименти)

Автор: Майк Сълт, превод Анастас Михайлов

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s